De website Anno1982.nl heeft in de zomer van 2023 een organische groei in websitebezoekers doorgemaakt van ruim 500% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze groei is gerealiseerd door een zeer doelgerichte SEO strategie, namelijk met het compound SEO model. Met deze strategie heeft Anno1982.nl kunnen groeien van 1.200 bezoekers in drie maanden, naar 7.100 bezoekers in drie maanden. Daarnaast is het aantal conversies in deze periode met 200% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoe we dit hebben weten te realiseren lees je hieronder.
Uitdaging voor Anno1982.nl
Hoe kan Anno1982.nl online concurreren met websites die al jaren bestaan, autoriteit hebben opgebouwd en naamsbekendheid hebben gewonnen? Waar liggen de kansen om organisch gevonden te worden op zoekwoorden die relevant zijn aan de dienstverlening van Anno1982?
Strategie voor Anno1982.nl
Met het compound SEO model en de bijbehorende strategie, is het voor Anno1982.nl mogelijk om organische groei te realiseren, zonder hiervoor een enorme autoriteit te hebben opgebouwd. Met deze strategie hebben we ervoor gekozen om het E.E.A.T. principe van Google na te leveren en de kennis online te vertalen naar blogposts.
Met het bovenstaande compound SEO model, optimaliseer je van onder naar boven in vier verschillende tiers. We zijn begonnen met het focussen op hele specifieke zoekwoorden waar minder op gezocht wordt, maar nagenoeg geen concurrentie voor was.
Door in tier 1 en 2 een onderlaag aan goede rankende zoekwoorden te realiseren, was het eenvoudiger om in tier 3 en 4 beter te scoren. Met al het verkeer, de groeiende autoriteit en doelgerichte interne linkstructuur, zagen we dat zoekwoorden in tier 3 en 4 automatisch meegroeide met de SEO ontwikkelingen.
Budget en kanalen
Voor Anno1982.nl hebben we enkel SEO ingezet, waarbij content marketing centraal stond in de samenwerking. Naast deze strategische keuze liep er ook een linkbuilding-campagne, die verwijzingen realiseerde naar de nieuwe blogposts. Zo kregen we blogposts sneller onder de aandacht van zoekmachines als Google. Door de linkbuilding-campagne ook de focussen op de homepage, was het mogelijk om de autoriteit op zowel URL- als domeinniveau te laten stijgen.
Resultaten
Bij de start van de samenwerking (maart 2022) zagen we de volgende SEO resultaten:
- Rankende zoekwoorden in top-20: 2
- Organisch verkeer per maand: 0
- Domain Rating: 1
- Verwijzende domeinen: 3
In oktober 2023 zien we de volgende resultaten:
- Rankende zoekwoorden in top-20: 952
- Organisch verkeer per maand: 3.293
- Domain Rating: 12
- Verwijzende domeinen: 83
De organische groei van Anno1982.nl is goed te zien in de onderstaande afbeelding.
Toekomstplannen
Voor Anno1982.nl liggen er veel plannen voor de toekomst. Zo is het belangrijk dat we het verkeer naar de website omzetten naar leads en conversies. Daarom gaan we aan de slag om de website met CRO (conversieoptimalisatie) naar een hoger niveau te tillen.
Naast de conversie, is het ook essentieel dat de website beter gevonden gaat worden op relevante zoekwoorden voor de dienstverlening. Het gaat hier om zoekwoorden als ‘bedrijf verkopen’ en ‘bedrijfsovernameadvies’. Middels het compound SEO model gaan we hier weer werken aan het E.E.A.T. principe van Google en werken we toe naar de hoogst mogelijke resultaten!