Merel in Wonderland is een online winkel voor Oosterse woonartikelen. Verschillende online marketing kanalen werden los van elkaar ingezet, maar hierdoor werd het beschikbare marketingbudget niet efficiënt ingezet. Daarom hebben we de koppen bij elkaar gestoken om de SEA, Social Advertising en SEO werkzaamheden op elkaar aan te laten sluiten. Dankzij deze synergie hebben we de SEA campagnes effectiever kunnen inzetten en een 64,4% lagere CPS (cost per sale) weten te realiseren.
Uitdaging voor Merel in Wonderland
Hoe kunnen we de gemiddelde cost per sale voor SEA en Social Ads verlagen, zonder te verliezen in maandelijkse inkomsten?
Met de inzet van SEA, Social Advertising en SEO, is het voor Merel in Wonderland erg belangrijk om de maandelijkse mediabudgetten doelgericht in te zetten. Vooral om kannibalisatie te voorkomen. Daar lag de grootste uitdaging voor Merel in Wonderland.
Strategie voor Merel in Wonderland
De synergie tussen SEA en SEO staat centraal om deze uitdaging tot een succes te maken. Waar de webshop organisch op een #1 positie scoorde, schroefden we het advertentiebudget voor dit zoekwoorden terug. Hierdoor was het mogelijk om dat budget te steken in zoekwoorden waar we organisch niet in de top-5 meer rankten.
We keken hier naar zoekwoorden met een minimaal maandelijks zoekvolume van 250. Wanneer er minder dan 250 keer per maand op een zoekwoord werd gezocht, namen we deze niet mee in de strategie. Daarnaast keken we ook naar een maximaal zoekvolume per maand. Wanneer een zoekwoord meer dan 5.000 keer per maand werd bezocht, namen we dit zoekwoord ook niet mee in de strategie. Ook al rankte Merel in Wonderland organisch op #1 voor dit zoekwoord.
Resultaten
We hebben deze strategie in de zomer (hoogseizoen m.b.t. buitenkleden) uitgevoerd. Dit waren de resultaten:
- Sessies: -4,3%
- Totale inkomsten: -34,7%
- Gemiddelde ROAS: +5,09%
- Conversies: +115,1%
- Rendement: +12%
Voor Merel in Wonderland hebben we ervoor gekozen om minder omzet, maar meer rendement te realiseren. Dit heeft ertoe geleid dat de webshop een gezonde financiële groei kan realiseren en haar marge kan vergroten.
Toekomstplannen
Voor Merel in Wonderland is rendement het belangrijkste om te realiseren. Daarom kiezen we in de toekomst voor minder verkeer naar de website, maar daarmee ook lagere CPS kosten. Door op de website conversies optimalisaties door te voeren, verwachten we hier dat de gemiddelde conversieratio zal stijgen. Ook werken we aan een plan om de gemiddelde orderwaarde op te schroeven. Hierdoor zal de ROI verder stijgen en kunnen we ervoor zorgen dat Merel in Wonderland een gezonde groei kan doormaken.