15 UX tips voor een betere gebruiksvriendelijkheid

Dwell Time verhogen met UX-vriendelijke content

UX is de afkorting van User Experience en kan als volgt worden omschreven:
“Het creëren van een optimale gebruikservaring en klanttevredenheid door het verrassen van de eindgebruiker met een wow-effect”.

Door de UX te optimaliseren, zullen je websitegebruikers een hogere mate van tevredenheid ervaren en langer op je website blijven dwalen. De grote vraag blijft nu: hoe zorg ik er voor dat de UX van mijn webpagina omhoog gaat?

15 tips om de UX van je webpagina te optimaliseren

Er is niet één specifieke manier om de User Experience te optimaliseren. Lees de volgende 15 tips eens goed door en bepaal zelf wat interessant is voor jouw website.

1. Bepaal het doel van je webpagina

Het is verstandig om een specifiek doel voor ogen te hebben bij aanmaken of optimaliseren van een webpagina. Wil je de bezoeker voorzien van informatie over je product of bedrijf? Wil je dat de bezoeker zich inschrijft voor de wekelijkse nieuwsbrief? Of is het leiden van de bezoeker naar de betaalpagina van je website je doel?

2. Gebruiksvriendelijk website design

Zorg dat je website design gebruiksvriendelijk is en past bij het imago van je bedrijf. Ook is een mobiel vriendelijke website tegenwoordig erg belangrijk. Indien je website bijvoorbeeld chaotisch is, foutmeldingen bevat en knoppen waar niet op geklikt kan worden, zal de bezoeker je website snel weer verlaten. Dit heeft een negatief effect op de Dwell Time, Bounce ratio, Time on Page en Time on Site.

3. Maak je tekst leesbaar

Je maakt de content op je website makkelijker leesbaar door de tekst groot genoeg te maken, geen jargon te gebruiken en belangrijke trefwoorden dikgedrukt weer te geven. Verder leest een tekst prettiger door het links uit te lijnen en voldoende witregels, titels en kopjes te gebruiken. Hierdoor creëer je meer rust op de pagina en zal een bezoeker eerder de tekst gaan lezen

4. De APP-methode

Omdat een bezoeker binnen een paar seconden de website scant is het belangrijk dat hij meteen wordt overtuigd door de tekst in de inleiding. Dit doe je door het probleem van de bezoeker te bevestigen (Agree), vervolgens een belofte te doen (Promise) en te beschrijven wat de lezer kan verwachten (Preview).

5. Begin met de belangrijkste informatie

Begin met de belangrijkste informatie, hier komen de bezoekers voor en zo zien ze direct waar het artikel over gaat. Beschrijf je eerst een detail, dan is de kans groter dat de bezoeker meteen op de back-knop klikt omdat het niet de informatie is die hij zoekt.

6. Gebruik Bucket Brigades

Bucket brigades zijn korte zinnetjes die de lezer aansporen om verder te lezen. De lezer wordt nieuwsgierig gemaakt en wordt via een soort bruggetje, de Bucket Brigade, begeleid naar het volgende stuk tekst. Voorbeelden van Bucket Brigades zijn:

  • Er is echter één probleem
  • Waarom is dit belangrijk?
  • Maar dat is niet alles…

7. Verwerk voordelen in de tussenkopjes

Doordat je de voordelen voor de bezoeker benoemd in de titel en de tussenkopjes, zal de bezoeker verder willen lezen om dit voordeel te begrijpen.

8. Hoge kwaliteit afbeeldingen

Mensen kijken liever naar afbeeldingen dan naar tekst. Door inspirerende afbeeldingen van hoge kwaliteit toe te voegen aan je tekst, zal een bezoeker eerder getriggerd worden om door te lezen.

9. Interactieve experience met video’s

Voeg ergens halverwege de tekst een video toe met aanvullende informatie. Hierdoor houd je de aandacht van de bezoeker vast en zal hij langer op je website blijven hangen.

10. Maak navigeren makkelijk

Naast het feit dat intern linken een goede manier is om de waarde van je website te verhogen, zal het ook bijdragen aan een hogere Dwell Time omdat de bezoeker makkelijk kan navigeren. Door te linken naar dieper gelegen pagina’s, verhoog je de kans dat deze pagina’s worden bezocht. Verder kan een Call-to-action, bijvoorbeeld ‘Vraag advies aan’, de bezoeker naar de contact pagina leiden en activeren om tot conversie over te gaan. Of denk aan het integreren van een zoekmachine, zodat de bezoeker vindt waar hij naar opzoek is. Ook kun je gerelateerde of voorgestelde ‘widgets’ onderaan je artikel toevoegen. Indien de bezoeker de tekst interessant vind of op zoek is naar informatie over een soortgelijk onderwerp, is het eenvoudig om door te klikken.

11. Schrijven, schrijven en nog een schrijven

Door interviews, een uitgebreide uitleg of lijstjes toe te voegen aan je tekst, wordt je tekst interessant om te lezen. Tevens blijven bezoekers langer op je website als er meer te lezen is. Schrijf daarom voor sommige pagina’s lange artikelen van zo’n 1.000 – 1.500 woorden. Zorg ook dat je teksten up-to-date blijven door deze regelmatig te vernieuwen. Mensen lezen eerder een tekst met de datum “30-06-2017” dan een tekst waarboven staat “gepubliceerd op 03-05-2012”.

12. Gratis extra informatie

Geef de bezoekers de mogelijkheid om exclusieve content aan te vragen. Je wekt hiermee nieuwsgierigheid en verlengt de bezoekduur op de website omdat het invullen van gegevens even duurt. Ook kunnen deze gegevens gebruikt worden om de bezoeker nog eens te benaderen of extra informatie toe te sturen.

13. Reacties op je artikel

Door vragen aan je blogpost of artikel toe te voegen, verhoog je de kans dat mensen een reactie schrijven op je artikel. Aangezien het schrijven van een reactie enige tijd duurt, zal de Dwell Time hoger worden.

14. Verwijder advertenties

Niemand houdt van pop-up advertenties. Door deze niet op je website te plaatsen of te verwijderen verhoog je de User Experience.

15. Social proof

Laat zien hoeveel volgers, abonnees, likes het artikel of de website heeft. Deze ‘social proof’ kan helpen om mensen te overtuigen dat jouw website interessant is en dus de moeite is om ‘rond te dwalen’. Maak het ook mogelijk om informatie op de website te delen op Social Media kanalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *