Velen van ons zijn zo gefocust op het publiceren van nieuwe content dat we de content die we al hebben verwaarlozen. Dit is een fout, want niet alles wat je publiceert zal een groot succes zijn. Soms zal het niet lukken om op Google te scoren, te converteren, of op enige zinvolle manier bij te dragen aan je bedrijfsdoelstellingen.
Wanneer dit gebeurt, moet je de pagina niet zomaar laten sterven. Je zou het moeten herzien, uitzoeken wat er mis is gegaan, en actie ondernemen om de prestaties te verbeteren.
Maar voordat je dat kunt doen, moet je je onderpresterende pagina’s vinden – en daar komt een content audit om de hoek kijken.
In deze gids leer je het volgende:
- Wat is een content audit?
- Waarom is een content audit belangrijk?
- Hoe voer je een SEO content audit uit
- Hoe voer je een volledige content audit uit
Wat is een content audit?
Een content audit is waar je de prestaties van je content analyseert om verbetermogelijkheden te vinden. Veel content audits richten zich op SEO-prestaties, maar een volledige audit houdt ook rekening met de bedrijfsprestaties en bruikbaarheid van de content.
Waarom is een content audit belangrijk?
Een content audit is belangrijk voor het begrijpen van wat je moet doen om de prestaties van je site te verbeteren. Het helpt je om pagina’s te identificeren die niet goed presteren, waarom ze dat niet doen, en hoe je dat kunt oplossen.
Hoe voer je een SEO content audit uit
Als je puur wilt werken aan het verbeteren van de organische zoekprestaties van je site, volg dan dit eenvoudige SEO content audit proces:
- Is de pagina ouder dan 6 maanden?
- Rangschikt het in de top drie?
- Rangschikt het in de top 20?
- Is het rangschikken voor dit trefwoord belangrijk voor je?
BELANGRIJK: Houd er rekening mee dat je dit proces alleen moet gebruiken voor pagina’s die bedoeld zijn om te scoren in organische zoekresultaten – met andere woorden, gebruik dit niet voor “Over ons”-pagina’s en dergelijke.
Hoe voer je een volledige content audit uit
Als je op zoek bent naar een meer robuuste, SEO-eerste content audit die ook rekening houdt met zaken als conversies, volg dan dit proces voor het uitvoeren van een volledige content audit.
Hier zijn een paar tools die je kunt gebruiken om dit proces te vergemakkelijken:
- Content Explorer
- Is je pagina beter dan die van de concurrentie/dekt het het onderwerp goed af? Ahrefs’ Content Gap tool
Conclusie
Content audits moeten regelmatig worden uitgevoerd. Ze onthullen hoe je de prestaties van je website (SEO en anderszins) kunt verbeteren en helpen je om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken.
Onthoud dat hoewel automatisering kan helpen bij het content audit-proces, gezond verstand en handmatige controles nog steeds belangrijk zijn. Verwijder of herleid content nooit tenzij je er zeker van bent dat het de beste actie is. En als je het niet zeker weet, laat ons dan de content audit voor je uit te voeren. Neem hier contact met ons op.