Google en andere zoekmachines worden dagelijks overspoeld met massa’s nieuwe content. Probeer daar maar eens tussen te komen met je website. Vroeger was het veel eenvoudiger om lange SEO-content te maken, dat is nu wel anders: nu gebruikt Google de kwaliteit (en de lengte) van content als rankfactor. Lees in deze blog meer over de voordelen van lange teksten!
Welke soorten long-form content zijn er?
Er zijn veel verschillende soorten long-form content. Denk aan uitgebreide blogposts, videocontent, whitepapers, e-books of SEO teksten. We gaan dieper in op elk onderwerp:
- Blogposts: uitgebreide blogposts bieden de mogelijkheid om diepgaand in te gaan op onderwerpen binnen een bepaalde branche of niche. In de B2B-wereld kunnen blogposts fungeren als educatieve bronnen, waarin complexe concepten worden uitgelegd, trends worden geanalyseerd en praktische tips worden geboden.
- Videocontent: video’s zijn een effectief middel om complexe ideeën te communiceren. Denk aan productdemonstraties, interviews etc.
- Whitepapers: whitepapers zijn diepgaande rapporten die een specifiek probleem behandelen en een gedetailleerde analyse bieden, ondersteund door onderzoek. Het zijn waardevolle informatiebronnen die gebruikt kunnen worden om leads te genereren.
- E-books: in de B2B-wereld worden e-books gebruikt als lead magnets om bijvoorbeeld e-mailadressen te verzamelen.
- SEO-content: door gebruik te maken van relevante zoekwoorden en het verstrekken van waardevolle inhoud, kunnen SEO-teksten jouw online zichtbaarheid vergroten en meer organisch verkeer naar de website leiden.
Wat zijn de voordelen van long-form content?
Long-form content biedt tal van voordelen voor B2B digital marketing strategieën. Denk aan:
- Verhoogde conversion rate: langere blogposts worden als waardevol beschouwd waardoor de conversion rate de hoogte in schiet.
- Diepgaande informatie delen: wanneer je voorkeur gaat naar lange content, heb je de kans om diepgaand in te gaan op onderwerpen. Dat stelt je dus in staat om complexe onderwerpen goed uit te kunnen leggen aan de lezer.
- Geloofwaardigheid: door uitgebreide content te produceren, bouw je autoriteit op binnen je vakgebied. Er is meer vertrouwen bij bedrijven die hun kennis laten zien en meer inzichten delen. Dat verhoogt je geloofwaardigheid en kan leiden tot langdurige relaties met klanten.
- Verbeterde SEO: zoekmachines zoals Google waarderen uitgebreide, informatieve inhoud omdat deze vaak beter aansluit op de zoekintentie van gebruikers: dat verhoogt dus je rankings.
Waar moet je op letten bij het maken van long-form content?
Let er op bij het maken van long-form content dat de kwaliteit in orde is: kwaliteit boven kwantiteit! Lange blogs ranken over het algemeen beter dan korte stukken. De content moet waardevol zijn voor de lezer en echt antwoord bieden op hun vragen of behoeften. Google beloont websites die zoekers daadwerkelijk helpen, maar alleen als de effectiviteit ervan niet in het gedrang komt. Daarom is het essentieel om aandacht te besteden aan de relevantie, de inhoudelijke waarde en de leesbaarheid van je long-form content. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te analyseren hoe je content presteert en deze, waar nodig, te optimaliseren.
Long-form content vs short-form content
Beide hebben hun eigen unieke voordelen en toepassingen. Terwijl short-form content zich richt op beknopte en directe boodschappen die snel en gemakkelijk te consumeren zijn, biedt long-form content een diepgaande en uitgebreide verkenning van onderwerpen. Waar short-form content ideaal is voor het leveren van snelle informatie of vermakelijke inhoud aan een “haastig” publiek, kan long-form content een meer betrokken publiek aantrekken dat op zoek is naar diepgang en meer informatie over een bepaald onderwerp. Je kan met long-form content je expertise en kennis tonen, terwijl je met short-form content meer gericht op zoek gaat naar impact (bijvoorbeeld een organische social media post).
Een waardevolle toevoeging: long-form content
Concluderend kan worden gesteld dat long-form content een waardevolle toevoeging is aan elke B2B digital marketingstrategie. Door middel van diepgaande artikelen, uitgebreide whitepapers of boeiende podcasts kunnen we samen een dieper begrip van je merk, producten of diensten overbrengen aan je doelgroep.
Ga aan de slag met content marketing
Laten we samen werken aan long-form content die opvalt, inspireert en resultaten oplevert die de moeite waard zijn. Wij helpen je graag met jouw content marketingstrategie. Neem contact op met ons!