Wist je dat 9 van de 10 B2B-marketeers aangeeft dat business cases – oftewel klantverhalen één van de beste manieren zijn om vertrouwen te winnen bij potentiële klanten? Toch laten veel bedrijven kansen liggen als het gaat om het slim inzetten van deze klantcases. Een gemiste kans, want klantverhalen helpen bij het overtuigen van leads. Je merkt het al: als ondernemer ontkom je er eigenlijk bijna niet aan. In deze blog leggen we uit waarom klantverhalen zo belangrijk zijn, hoe je ze slim inzet en wat je nodig hebt om jouw klanten écht te overtuigen.
Hoe dragen goede business cases bij aan jouw B2B marketing?
Potentiële klanten willen weten of jouw aanpak écht werkt voor hun probleem of vraag. Goede business cases spelen hier perfect op in. Je zet ze niet alleen in als bewijsmateriaal, maar het zijn ook krachtige verhalen die laten zien hoe jouw bedrijf waarde toevoegt in de praktijk. Zo dragen business cases écht bij aan jouw marketingdoelen.
Laat jouw expertise zien
Eigenlijk is het simpel: met een business case laat je zien dat je goed bent in je werk en klanten echt helpt. Potentiële klanten zijn op zoek naar specialisten die weten dat ze hun specifieke vraagstuk begrijpen en kunnen aanpakken. Laat in de case dus niet alleen zien dát je een oplossing bood, maar ook hóe je dat gedaan hebt. Dit geeft je doelgroep vertrouwen in je vermogen om te helpen en het zorgt ervoor dat jij opvalt in een concurrerende markt.
Wek vertrouwen met social proofing
Potentiële klanten zijn vaak op zoek naar bewijs dat anderen succesvol met jou hebben samengewerkt. Ken je de term social proofing al? Dat betekent dat mensen zich laten beïnvloeden door het gedrag en de ervaringen van anderen. Business cases zijn dé perfecte manier om dit principe toe te passen! Je deelt resultaten van eerdere klanten, waarmee je laat zien dat jouw oplossing al eerder heeft gewerkt voor vergelijkbare bedrijven. Het delen van die succesverhalen zorgt ervoor dat potentiële klanten zich kunnen identificeren met de situatie van de klant in de case. Ze krijgen vertrouwen in jouw vermogen om hetzelfde voor hen te doen. Laten we eens kijken hoe je aan de slag gaat met een business case!
Hoe maak je een business case?
Een business case maken lijkt misschien veel werk. Maar geen zorgen, we leggen je in vier stappen uit hoe je dat aanpakt. Lees je mee?
Beschrijf het vraagstuk van je klant
Begin met het schetsen van de context. Wat was de uitdaging of het pijnpunt van de klant? Was het een daling in sales? De vraag om uit te breiden naar meerdere landen? Of hulp bij SEO– of SEA-vraagstukken? Het is belangrijk om de impact van het probleem te beschrijven. En hoe beïnvloedt dit de klant? Schrijf het allemaal uit in de inleidende tekst van je business case.
Beschrijf de aanpak
Hoe heb je de vraag van je klant in kaart gebracht? Heb je gebruikgemaakt van specifieke tools of data-analyse om het probleem beter te begrijpen? Na het vaststellen van de vraag maak je een strategie op om deze aan te pakken. Daarnaast is het belangrijk om concreet te zijn. Beschrijf welke oplossingen of technieken je hebt ingezet. Denk aan specifieke technologieën of processen die je gebruikt hebt. Gebruik waar mogelijk details die de meerwaarde van jouw aanpak onderstrepen. Bijvoorbeeld: “Bij het schrijven van de content en het inzetten van linkbuilding, hielden we zoveel mogelijk rekening met het E.E.A.T. principe van Google.”
Beschrijf ook hoe de samenwerking verliep met de klant. Dat benadrukt jouw vermogen om samen te werken. Bijvoorbeeld: “Voor Merel in Wonderland is het realiseren van rendement het belangrijkste. Daarom kiezen we in de toekomst voor minder verkeer naar de website, met daarmee ook lagere CPS kosten. Door op de website conversieoptimalisaties door te voeren, verwachten we hier dat de gemiddelde conversieratio stijgt. Ook werken we aan een plan om de gemiddelde orderwaarde op te schroeven.”
Een stukje uit onze eigen case: https://www.kickoffdigital.nl/cases/merel-in-wonderland-meer-rendement-door-synergie-sea-seo/
Laat de opgeleverde resultaten zien
Cijfers zijn het belangrijkste om te laten zien. Dat is waar je bewijst dat jouw aanpak écht gewerkt heeft. Geef potentiële klanten cijfers en tastbare uitkomsten zien: het bewijs dat jouw oplossing niet alleen theoretisch klopt, maar ook resultaten oplevert. Kies ervoor om de belangrijkste resultaten te laten zien zoals omzetgroei, verbeterde conversieratio, stijging in sessies, rankende zoekwoorden etc. Zet deze overzichtelijk in bulletpoints of in een duidelijke grafiek.
Voeg een testimonial toe om de case te versterken
Een testimonial biedt een persoonlijk perspectief van de klant en geeft extra geloofwaardigheid aan jouw verhaal. Een directe aanbeveling van jouw tevreden klant ervaren anderen meteen als betrouwbaar. Het versterkt je case en kan nét dat laatste duwtje zijn voor potentiële klanten om overtuigd te raken om met jou in zee te gaan.
Wat is nu eigenlijk een business case?
Een business case is een gedetailleerd verhaal waarin je laat zien hoe jouw product of dienst een specifiek probleem voor een klant heeft opgelost óf een kans benut heeft. Het is niet alleen het opsommen van feiten. Het is eigenlijk een combinatie van een overtuigend verhaal en resultaten, vaak ondersteund door meetbare data. Door deze resultaten en data te laten zien, trek je potentiële klanten over de streep en maak je jouw waardepositie meteen tastbaar.
Download je gratis Account Based Marketing e-book
Voorbeelden van business cases
Natuurlijk hebben wij als Kick Off Digital ook al veel verschillende klanten blij gemaakt met onze marketingdiensten! We hebben mooie resultaten opgeleverd die we (hoe kan het ook anders) in business cases gegoten hebben. Er staan er een aantal op onze website. Check deze maar ‘ns: https://www.kickoffdigital.nl/cases/mettom-duurzame-organische-groei/.
Hulp nodig bij het opstellen van een sterke business case? Neem contact met ons op!
Maak jezelf onderscheidend met goede business cases. Heb je hulp nodig bij het opstellen van een sterke business case die past bij jouw doelgroep en doelen? Bij Kick Off Digital staan we voor je klaar. Neem contact met ons op en ontdek hoe we samen jouw succesverhalen omzetten in een krachtige case.