Je bent op zoek naar manieren om je online advertenties nog gerichter en effectiever te maken? Blijf dan op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in digital marketing. Dat is één van de innovaties die je niet wil missen: Google Consent Mode V2. Dit hulpmiddel biedt moderne mogelijkheden om je advertenties af te stemmen op je doelgroep. Ja, zelfs wanneer gebruikers hun toestemming voor cookies beperken. Weten hoe je deze tool optimaal kunt inzetten voor jouw bedrijf? Lees dan verder!
Wat is er veranderd met Google Consent Mode V2?
Consent Mode V2 is er gekomen om de privacy van websitebezoekers beter te beschermen. Met deze update kunnen bezoekers zelf kiezen welke informatie jij als marketeer mag verzamelen. Google legt hun keuze vast en zonder toestemming kun jij als marketeer de data niet gebruiken voor marketingdoeleinden.
Je wil echt niet dat de effectiviteit van bijvoorbeeld je Search Ads-campagnes flink verminderen. Zorg er dan zéker voor dat Consent Mode V2 goed werkt op jouw website op de privacy van bezoekers te respecteren en je marketingcampagnes optimaal te laten presteren. Er komen steeds strengere privacyregels, en Google wil ervoor zorgen dat jouw website zich dus ook aan deze regels houdt. Is Consent Mode V2 niet goed ingesteld? Dan weigert Google de metingen van jouw website.
Data verzamelen en gebruiken gaat vanaf nu veranderen bij online adverteren
Bezoekers kunnen nu dus zelf bepalen welke gegevens ze willen delen. Dat kan leiden tot minder gerichte advertenties. Heb je de Consent Mode V2 niet goed geïmplementeerd? Dan weigert Google de websitegegevens te meten. Dat heeft invloed op de nauwkeurigheid van je metingen en rapportages. Zo beoordeel je moeilijker de effectiviteit van je campagnes. Minder concrete gegevens kunnen leiden tot minder effectieve targeting en personalisatie. En dat heeft een negatieve invloed op de prestaties van je Google Ads-campagnes. En dan hebben we het nog niet gehad over het (bijna) einde van third-party data. Wens je hier meer informatie over? Wij hebben er een blog over geschreven!
Hoe werkt Google Consent Mode V2?
De Consent Mode V2 is een functie die je moet koppelen aan de cookiebanner van jouw website. Op die manier bepalen websitebezoekers welke informatie jij mag verzamelen. Geeft de bezoeker volledige toestemming voor dataverzameling op de website? Dan worden er metingen van verschillende platformen toegelaten. Denk aan GA4, Google Ads of Meta Ads.
Weiger de websitebezoekers cookies? Dan slaan er automatisch geen gegevens op. In plaats daarvan stuurt Google anonieme pings naar zijn servers. Hoewel deze pings minder gedetailleerde data opleveren dan geaccepteerde cookies, vormen ze een waardevolle manier om gegevens te verzamelen zonder inbreuk op de privacy van de bezoeker. Deze anonieme pings helpen de gaten op te vullen die ontstaan wanneer cookies worden geweigerd. Daardoor kun je als marketeer toch data gebruiken om je advertenties te optimaliseren.
Het is dus heel belangrijk om Google Consent Mode te implementeren als Google Ads effectief wilt blijven gebruiken. Dat kan op twee manieren:
- Basis Consent Mode: hierbij verzamelt Google alleen gegevens van bezoekers die toestemming hebben gegeven. Geeft iemand geen toestemming? Dan worden er automatisch geen gegevens opgeslagen.
- Advanced Consent Mode: ongeacht hun toestemming, verzamelt Google alle gegevens van deze bezoekers. Bij het weigeren van cookies worden de gegevens via anonieme pings verzameld. Ondanks dat deze gegevens beperkter zijn, helpen ze toch ontbrekende informatie op te vullen.
Zo kun je na deze wijziging gericht blijven adverteren
- Focus op first-party data: verzamel gegevens rechtstreeks van je bezoekers via interacties op je website, zoals nieuwsbriefformulieren of accountregistraties. Deze first-party data is waardevol voor gerichte advertenties omdat het direct afkomstig is van je eigen klanten.
- Investeren in AI en machine learning: kunstmatige intelligentie is populair, dat is je vast niet ontgaan. Ze helpen om gebruikersgedrag te voorspellen en om zo relevante advertenties te tonen. Denk aan een CDP (customer data platform) waar alle eerstelijns data beheerd kan worden: alle systemen waar je als marketeer data uithaalt, worden gecombineerd in een CDP. Op basis daarvan kunnen doelgroepsegmenten gemaakt worden die je in alle marketingkanalen kan gebruiken. Super effectief dus!
Geen tijd voor online marketing? Besteed het uit!
Wil je je data op een goede manier inrichten? Maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Of wil je je volledige online marketing uitbesteden? Dan zijn wij er voor je! Kom je gezellig in Brabant langs om de mogelijkheden te bespreken? Of zullen we de worstenbroodjes meenemen? Plan hier iets in.