Een optimale websitestructuur: zo ziet die eruit

Ga je een nieuwe website opzetten of binnen je huidige website een hoop veranderen? Dan is het belangrijk om de inrichting van je websitestructuur in je plan mee te nemen. De websitestructuur bepaalt het gemak waarmee jouw bezoekers én Google door de site kunnen navigeren. Een stukje gebruiksvriendelijkheid dus: een belangrijke ranking factor voor Google.

Wat is een websitestructuur?

De websitestructuur is de basis van je website. Het zorgt voor een logische indeling en weergave van de pagina’s op jouw site. Je kijkt naar welke pagina’s het belangrijkst zijn. Deze pagina’s wil je direct in het hoofdmenu zichtbaar hebben voor je bezoekers. Dit zijn meestal pagina’s die over overkoepelende onderwerpen gaan. Daarna komen de pagina’s die meer de diepte in gaan. Die wil je dan ook iets dieper in het menu plaatsen; onder de hoofdpagina’s. En komt daar nog een laag onder? Of zijn er wellicht pagina’s die niet in het menu thuishoren, maar prima alleen in de footer kunnen staan? Houd er ook rekening mee dat je op bepaalde pagina’s logisch doorlinkt naar andere pagina’s binnen de website. Het bepalen van de juiste positie van alle pagina’s, is het maken van de websitestructuur.

Waarom is een goede websitestructuur belangrijk?

Gebruiksvriendelijkheid is enorm belangrijk voor je bezoekers. Is je website onoverzichtelijk, dan gaat dat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Het gemak waarop de bezoeker informatie kan vinden waar hij naar op zoek is, wordt bepaald door de structuur van je website. Als die niet goed ingericht is, zal je bezoeker eerder afhaken. En ook voor Google wordt het moeilijker om te begrijpen waar je website over gaat als er geen duidelijke indeling van de pagina’s is. Daar word je op afgerekend. Anderzijds kan Google je weer belonen als je de user experience goed op orde hebt. Het hebben van een optimale websitestructuur kan je website dus veel waarde toekennen. 

Het verschil tussen websitestructuur en URL-structuur

Hoewel er overeenkomsten zijn tussen beide structuren, zijn ze technisch gezien niet helemaal hetzelfde. Maar wat is dan het verschil tussen een websitestructuur en een URL-structuur? Het belangrijkste verschil zit hem in de focus. Bij de websitestructuur ligt de focus op de indeling en weergave van de pagina’s. De URL-structuur richt zich, zoals het woord al doet vermoeden, op de vormgeving van de URL’s.  

Zoekmachines als Google zijn voortdurend bezig met het crawlen van websites. Maak jij het de zoekmachine gemakkelijk om te crawlen? Dan vergroot dat je kans op een hoge positie in de organische resultaten. Dat gemakkelijk maken doe je door de URL-structuur logisch in te richten. Pagina’s die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp, worden dan ook bij elkaar ingedeeld. Zo kun je als online marketing bureau als hoofdonderwerp ‘diensten’ hebben. Dit is waar de hoofdpagina over gaat. Daaronder kun je subpagina’s toevoegen als ‘SEO’, ‘SEA’ en ‘Social Advertising’. En zelfs daar kan nog een laag onder hangen. Bijvoorbeeld:

Het aan elkaar verbinden van de pagina’s door interne linkkracht door te geven, maakt je URL-structuur ijzersterk en goed begrijpbaar voor Google. Kortom: een goede URL-structuur is voor SEO dan ook onmisbaar!

Aan de slag!

Het maken van een goede websitestructuur, kan aanvoelen als een grote puzzel. En misschien is het dat ook wel. Toch is het de tijd en energie dubbel en dwars waard als je de kansen op succes in de zoekmachines wilt vergroten. 


Heb je het idee dat jouw website toe is aan een nieuwe websitestructuur maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op zodat een van onze SEO-specialisten er een professionele blik op kan werpen. We helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *