Google verandert weer van gedachten: toch geen uitfasering van third-party cookies

Google gaat third-party cookies toch niet uitfaseren. Dat is een opvallende ‘change of plans’, aangezien de uitfasering voor begin 2025 op de planning stond. Met het oog op het respecteren van de privacy van gebruikers, wilde Google third-party cookies gaan blokkeren binnen Google Chrome. Het daadwerkelijk doorvoeren van de plannen werd echter al enkele keren uitgesteld. Waarom Google nu van het plan afwijkt? Waarschijnlijk toch door de grote weerstand die er kwam vanuit adverteerders.

Het besluit om de third party cookies nu toch níet uit te faseren, is dus op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen. Ook Google moet natuurlijk mee in de wensen en eisen die er zijn op het gebied van online privacy. Daar hebben ze nu wat op bedacht om het helemaal uitfaseren van de third-party cookies enigszins te vermijden: gebruikers kunnen straks zelf in de browser van Google Chrome kiezen of ze third-party cookies wel of niet toestaan. De verwachting is dat dit toch een hoop extra data gaat opleveren ten opzichte van wanneer de cookies standaard geblokkeerd zouden worden. Goed nieuws dus, voor ons marketeers! Per wanneer en hoe dit er precíes uit gaat zien, is nog onduidelijk. Over de zaken die al wel duidelijk zijn, vertellen we je graag meer.

Wat betekent dit voor jou als marketeer?

De reden van het besluit is vooral de feedback van adverteerders. Zij maken zich, terecht, zorgen over het feit dat advertenties minder effectief worden zonder third-party cookies. Zomaar uitfaseren van third-party cookies kan niet, vinden zij. Toch moet ook Google zich aan de Europese wetgeving houden. Deze wet vereist dat een gebruiker expliciet toestemming moet geven voor het opslaan van cookies. Daarom is Google nu in gesprek met regelgevers zoals de Britse CMA (Competition and Markets Authority) en ICO (Information Commissioner’s Office) over de koerswijziging. Er is maar weinig concreets bekend, behalve dat Google gebruikers de keuze gaat geven in het wel of niet tracken van hun gegevens.

Als marketeer of adverteerder hoef je je dus voorlopig geen zorgen te maken over het verdwijnen van cookies. Toch is het verstandig om alvast te investeren in manieren om je afhankelijkheid van cookies te verminderen. De wetgeving schrijft namelijk voor dat je niet zomaar gegevens van je gebruikers mag opslaan. Daarom raden wij aan om te investeren in methodes voor het verzamelen van first-party data, zoals server-side tagging. Op deze manier heb je als adverteerder de gegevens zelf in handen en ben je minder afhankelijk van third-party cookies, ongeacht of ze op korte of lange termijn worden uitgefaseerd. Het is hierbij belangrijk om aandacht te besteden aan een goede data inrichting. Wij helpen je graag!

En de Privacy Sandbox dan?

Sinds 2019 werkt Google aan de zogenaamde Privacy Sandbox: een alternatief voor third-party cookies. Dit initiatief moet privacyvriendelijk zijn en adverteerders in staat stellen om gerichte advertenties te kunnen blijven tonen. Hoewel de eerste testen positief waren, zijn er nog te veel technische uitdagingen en twijfels om volledig op de Privacy Sandbox te kunnen vertrouwen. De officiële lancering wordt daarom dan ook, je raadt het al, uitgesteld. Tot die tijd zal Google dan gewoon third party cookies blijven gebruiken.

Wat betekent dit voor de toekomst?

Het is een opvallende beslissing van Google om toch niet (helemaal) van third-party cookies af te stappen. Vooral omdat ze al jaren werken aan alternatieve privacy oplossingen zoals de Privacy Sandbox. Hoewel de Sandbox nog volop in ontwikkeling is en ook zal blijven, worden er wel nieuwe privacycontroles toegevoegd. In de tussentijd zal Google straks de keuze voor ‘cookieless tracking’ aan de eindgebruiker overlaten. Deze opmerkelijke wending is een mooie tegemoetkoming richting adverteerders, die nog altijd de grootste inkomstenbron vormen voor Google.

Hulp nodig van Kick Off Digital?

Blijf niet te afhankelijk van cookies en kijk naar andere benaderingen. Gelukkig zijn er verschillende alternatieve methodes zoals server side tagging of het gebruik van first party data. Zo heb je zelf de controle over gebruikersgegevens en ben je minder afhankelijk van third-party cookies. Wil je meer informatie? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *