Hoe gebruik je Google Trends voor SEO?

Hoe gebruik je Google Trends voor SEO?

Google Trends is een gratis tool die je kan inzetten om nieuwe trends te spotten. Je kan hier gebruik van maken om te achterhalen wat speelt in verschillende regio’s en waar men op zoekt. Met de tijdlijnen van Google Trends kan je eenvoudig herkennen wat in opkomst is en wat niet.

Het grote voordeel van Google Trends is dat het voor iedereen toegankelijk is en je geen account hoeft aan te maken, iets wat je voor Google Analytics of Google Search Console wel moet doen.

Wil je graag ranken op een zoekwoord waarvan jij denkt dat dit in de toekomst populair gaat zijn? Onderzoek het onderwerp dan met Google Trends en herken of de interesse in de loop der tijden is gegroeid.

Zo herken je trends

Er zijn verschillende manieren waarop je in Google Trends trending onderwerpen kan vinden. Een van de manieren is om via het hamburgermenu de trending zoekopdrachten optie aan te klikken. Deze zoekopdrachten zijn niet direct gekoppeld aan een niche of onderwerp, maar tonen je waar er in jouw regio in korte tijd veel op gezocht wordt. 

google trends herkennen

Nadat je de optie hebt aangeklikt zie je een lijst met dagelijkse zoekopdrachten. Daarnaast zie je een tabblad met realtime zoekopdrachten. Bij de dagelijkse zoekopdrachten zie je een lijst per dag en bij realtime zie je een lijst van trends die in de afgelopen 24 uur zijn herkend.

trending zoekopdrachten

Je kan hiermee dus inspelen op actuele onderwerpen die nu spelen in de regio.

Hulpmiddel voor het zoekwoordenonderzoek

Google Trends kan heel goed gebruikt worden als hulpmiddel voor het zoekwoordenonderzoek, vertaald keyword research. Je kan in verschillende regio’s en periodes checken wat de trend is van een specifiek onderwerp. Dit kan je gebruiken om je zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

zoekwoorden vinden

Je kan hier gebruik maken van verschillende filters, namelijk:

  • Regio per land
  • Periode
  • Categorieën
  • Google zoekresultaten soort

Gebruik de filters om een gedetailleerder beeld te krijgen van trends die spelen voor het onderwerp waar jij naar op zoek bent. Op deze manier zijn er meerdere resultaten terug te vinden die je kan gebruiken bij het onderzoeken van zoekvolumes.

Met de ‘interesse in de loop der tijd’ tijdlijn kan je zien hoe trending een bepaald onderwerp is of is geweest. Je kan meerdere onderwerpen invullen waarmee je in de grafiek in verschillende kleuren een lijn te zien krijgt.

Met deze grafiek krijg je meer inzicht in de seizoen gebondenheid van bepaalde zoekwoorden en de populariteit ervan. Je kan hiermee inspelen door een SEO strategie te bepalen op zoekwoorden die trending zijn of waarvan je weet dat deze in een specifieke periode weer zullen groeien in populariteit.

Herken de seizoenen

Met de Google Trends tool kan je ook snel seizoenen herkennen waarin zoekwoorden populair zijn. Hieronder zie je bijvoorbeeld het onderwerp ‘winterjas’. Deze trend groeit in het najaar omdat de winter dan in aantocht is.

winterjas google trends

Je zou hier dus al eerder rekening mee kunnen houden en je pagina voor winterjassen vanuit SEO oogpunt in orde kunnen maken zodat deze mogelijk hoog zal ranken op relevante zoekwoorden.

Herken de regio’s

Naast de trends kan je ook herkennen in welke regio de interesse op specifieke onderwerpen groter is. Zo is in het onderstaande voorbeeld te zien dat de trend voor winterjassen in de regio Friesland groter is dan in andere regio’s van Nederland. 

trends per regio

Met deze verschillen in regio’s kan je ook inspelen op doelgroepen en behoeften van de doelgroep. Je SEO werkzaamheden kan je hier dus ook regionaal inzetten.

Vergelijk onderwerpen

Met Google Trends is het ook mogelijk om verschillende onderwerpen met elkaar te vergelijken. Op deze manier kan je bijvoorbeeld seizoen gebonden onderwerpen met elkaar vergelijken en analyseren waar er meer interesse is voor het onderwerp. 

vergelijk trends

In dit voorbeeld zien we dat er veel meer interesse is in winterjassen dan in zomerjassen. Deze vergelijking kan je voor alle onderwerpen maken die je met elkaar wil vergelijken. Dit is handig om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en je focus te bepalen per moment in het jaar.

Haal het maximale uit Google Trends

Als SEO specialist is het erg belangrijk om de focus te bepalen en in te spelen op trends. Het is daarom altijd een goed idee om Google Trends te gebruiken en zo te herkennen waar de interesse van je doelgroep ligt. Toch gebruiken niet alle specialisten en online marketeers de tool op de juiste manier. 

Ga zelf aan de slag met Google Trends en haal het maximale uit deze gratis tool. Met Google Trends kan je de concurrentie een stap voor zijn door tijdig te herkennen waar de doelgroep behoefte aan heeft. Bovendien is Google Trends gratis en voor iedereen toegankelijk!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *