
Waarom zouden we als marketeers blijven gissen als AI ons kan helpen de antwoorden te geven?
Stel je voor: je bent een marketeer en je besteedt uren aan het analyseren van cijfers en het bedenken van creatieve ideeën voor campagnes. Het voelt soms toch écht alsof je altijd net achter de feiten aanloopt? Maar wat als je een hulpmiddel had dat je sneller inzichten geeft, betere content genereert en je concurrenten een stap voor blijft?
We zien bij Kick Off Digital tegenwoordig bijna dagelijks hoe AI het verschil maakt. Denk aan tools zoals ChatGPT voor slimme contentcreatie, MidJourney voor unieke visuals en GA4 met AI-functies voor data-analyse. Benieuwd hoe jij AI in jouw marketingstrategie kunt inzetten? Ontdek er alles over in deze blog!
Waarom AI gebruiken in B2B marketing?
De vraag is wat ons betreft eerder: waarom niet? Meer dan 70% van Nederlandse communicatie- en marketing professionals zet AI in voor marketingactiviteiten. En dat is niet zonder reden! AI helpt je om slimmer te werken, kosten te besparen en betere resultaten te behalen. Wist je bijvoorbeeld dat bedrijven met AI-tools tot wel 30% sneller campagnes kunnen opzetten en uitvoeren? Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het gebruik van AI in data-analyse tot 90% nauwkeurigere voorspellingen kan opleveren. Automatiseer tijdrovende taken zoals het analyseren van data of het opzetten en sturen van e-mailcampagnes. Het scheelt niet alleen tijd, maar ook geld. Houd dus ruimte over voor andere zaken zoals het creatief uitdenken van strategieën en klantcontact.
Wat dan wel? De samenwerking opzoeken
Maar dat AI ons als mensen helemaal kan vervangen? Wij denken van niet. Het is juist de samenwerking tussen mens en machine die tot de beste resultaten leidt. AI geeft je inzichten en mogelijkheden die je als marketeer sneller op weg helpen, maar jij bent degene die de strategie bepaalt, keuzes maakt en de persoonlijke touch toevoegt. AI leert van data en past zich aan, waardoor je campagnes continu verbeteren zonder dat je alles handmatig hoeft te doen. Het maakt je werkproces niet alleen slimmer, maar ook effectiever. Zo houd je meer tijd over om je te richten op creativiteit en strategie. AI is geen vervanging, maar een onmisbare partner voor bedrijven die willen groeien en relevant blijven. Samen maak je pas écht het verschil.
Zet AI in verschillende marketing disciplines in
Wij gebruiken AI om verschillende disciplines nóg slimmer en efficiënter in te zetten. In elke discipline biedt AI concrete voordelen die jouw marketingstrategie nog beter maken.
SEO (zoekmachineoptimalisatie)
Wist je dat AI je website nóg beter vindbaar kan maken? Tools zoals Ahrefs en SEMrush helpen je om trends te spotten en de juiste zoekwoorden te kiezen. Ahrefs gebruikt AI om advies te geven waarmee je de inhoud van een pagina kunt optimaliseren voor specifieke zoekintenties en zoekwoorden. Maar AI kan nog veel meer betekenen voor SEO:
- Het vinden van onderwerpen en zoekwoorden om over te schrijven;
- Het opstellen van content briefings;
- Het genereren van teksten en afbeeldingen, volledig afgestemd op de briefing;
- Het verder optimaliseren van de content op basis van performance data.
Bij Kick Off Digital gebruiken we tools zoals ChatGPT, Claude, Zapier en Make.com om al deze taken te automatiseren. Dit bespaart enorm veel tijd en zorgt ervoor dat we ons kunnen richten op strategie en kwaliteit. Toch blijft een menselijke check essentieel. AI biedt een sterke basis, maar wij controleren de inhoud altijd om zeker te weten dat er wordt voldaan aan de gewenste tone of voice en merkidentiteit. Met deze aanpak kun je niet alleen sneller werken, maar ook continu verbeteren en altijd zichtbaar blijven in zoekmachines.
AI kan ook technische SEO-taken automatiseren. Denk aan het opsporen van gebroken links, het verbeteren van de websitesnelheid en het optimaliseren van metadata. Bij Kick Off Digital gebruiken we bijvoorbeeld Screaming Frog om dit soort zaken aan te pakken.
SEA (Search Advertising)
Met AI kun je jouw campagnes slimmer en efficiënter beheren. AI automatiseert biedingen, zodat je het maximale uit je budget haalt. Daarnaast helpt het bij het maken van advertentieteksten en visuals die gebaseerd zijn op wat het beste presteert – Zo worden je campagnes steeds beter. Met Performance Max kun je nog meer automatiseren. PMax gebruikt AI om scripts, aangepaste GPT’s en creatives te maken. Daarnaast kun je met AI eenvoudig nieuwe campagnes en zoekwoorden creëren. Zo werk je efficiënter en speel je snel in op trends en veranderingen in de markt. AI herkent ook patronen en geeft inzichten die je helpen om betere resultaten te behalen. Dit leidt tot betere prestaties, hogere conversies en meer grip op je campagnes.
Content marketing
Het bedenken, maken en verspreiden van content wordt eenvoudiger en efficiënter met behulp van AI. Het begint bij het genereren van ideeën: AI-tools analyseren zoekgedrag, trends en eerdere interacties om onderwerpen te vinden die aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep. Zo maak je content die aandacht trekt en echt relevant is. AI kan daarnaast ondersteunen bij het schrijven van teksten zoals blogs, social media posts of zelfs whitepapers. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van ChatGPT of Jasper AI om inspiratie op te doen of om een eerste versie te maken die past bij de tone of voice en merkidentiteit. Maar denk eraan: AI neemt het creatieve proces niet volledig over. Het zit ‘m echt in de samenwerking. Een content specialist blijft essentieel om de teksten te redigeren, finetunen en ervoor te zorgen dat ze écht impact maken.
Met AI bespaar je tijd op repetitieve taken, zodat er meer ruimte is om te focussen op strategie, creativiteit en een persoonlijke aanpak.
Social Ads
In tools zoals Meta Ads Manager en Google Ads kun je gebruikersdata analyseren om je ideale doelgroep en het beste moment voor je advertenties te bepalen. Met AI-tools kun je nóg een stap verder gaan. Bij Kick Off Digital gebruiken we bijvoorbeeld Midjourney om beelden te genereren als er geen geschikt beeldmateriaal is. Je kan specifieke wensen aangeven, bijvoorbeeld “een Nederlandse keuken” of “een West-Europees uiterlijk” zodat de visuals beter aansluiten bij onze klanten. Daarnaast biedt AI slimme functies zoals het maken van varianten van advertentieteksten en het automatisch testen van deze varianten. Meta rolt ook AI-tools uit die producten uitsnijden, achtergronden aanpassen en copy-opties geven om te testen. Dat zorgt niet alleen voor efficiënter werken, maar ook voor creatieve advertenties die beter presteren.
Data & Analytics
AI tilt data-analyse naar een hoger niveau. In GA4 kun je razendsnel grote hoeveelheden data verwerken en patronen ontdekken die je helpen om slimmere beslissingen te nemen. Door gegevens uit verschillende bronnen – zoals websitebezoekers, e-mails en social media – te combineren, krijg je een compleet beeld van de klantreis. Wij gebruiken bijvoorbeeld Billy Grace: een AI-gedreven marketingoplossing. Dit platform biedt functies zoals nauwkeurige tracking, gemodelleerde attributie, gecentraliseerde analyses en automatische optimalisaties.
De hulp nodig van Kick Off Digital?
Wil jij de kracht van AI benutten om jouw B2B-marketing slimmer en effectiever te maken? Bij Kick Off Digital hebben we de kennis en tools om je te helpen groeien. Samen zetten we een strategie neer die werkt met meetbare resultaten en een duidelijke focus op jouw doelen. Bel eens, dan leggen we iets vast om af te spreken: we bespreken samen de beste aanpak.