De waarde van cases voor B2B digital marketing
Wist je dat 9 van de 10 B2B-marketeers aangeeft dat business cases – oftewel klantverhalen één van de beste…
Het optimaliseren van een landingspagina doe je met oog op het vergroten van de kans op conversie. Je stuurt bezoekers naar een pagina die specifiek is ontworpen om hen te overtuigen en tot actie aan te zetten. Je tekst moet dus een doel hebben. Of je nu een gerichte marketingcampagne voert via Google Ads of social media, of bezoekers aantrekt middels organische zoekresultaten: een goede landingspagina helpt je om de boodschap duidelijk en overtuigend over te brengen.
Elk klein element in de landingspagina zorgt samen voor éénzelfde doel dat je wil bereiken met deze pagina. Wij zetten ze op een rijtje:
Consistentie is key, zeggen wij bij Kick Off. Zorg er dus voor dat de inhoud van je landingspagina nauw aansluit op de boodschap en beloften die je in je advertentie hebt gedaan. Als je advertentie een specifiek voordeel of een speciale aanbieding uitlicht, moet dit dus ook duidelijk en het liefst meteen zichtbaar zijn op je landingspagina. De voordelen? Een betere gebruikerservaring en geloofwaardigheid. Dat wil je bereiken, toch?
Zorg ervoor dat je CTA er echt uitspringt. CTA is de afkorting van Call to Action. Gebruik krachtige en korte actiegerichte zinnen zoals “Probeer het vandaag nog” of “Neem nu contact op”. Of het nu bovenaan de pagina is of aan het einde van een pakkende alinea: je wilt dat de bezoeker zonder aarzeling weet wat de volgende stap is.
De CTA een aantal keer laten terugkomen op de pagina is zeker geen overbodige luxe: door call-to-actions op verschillende plaatsen te plaatsen, vergroot je de kans dat ze actie ondernemen. Door een speelse en aantrekkelijke CTA te gebruiken, maak je de keuze om op die knop te klikken een stuk gemakkelijker. Zorg dan voor een complementaire kleur die goed opvalt en de aandacht trekt, zodat je CTA onmiddellijk opvalt en uitnodigt tot actie.
Een goede landingspagina houdt de aandacht van de bezoeker vast. Dat betekent: zonder afleidingen! Vermijd dus onnodige informatie en een rommelig design. Beperk het aantal links en externe verwijzingen die de gebruiker kunnen wegleiden van de actie die jij wilt dat de bezoeker onderneemt.
Het analyseren van de landingspagina hoort er natuurlijk ook bij. Op basis van je analyses kun je je pagina voortdurend verbeteren. Begin met het verzamelen van waardevolle gegevens via tools als Google Analytics. Let op belangrijke statistieken zoals het bouncepercentage en de gemiddelde tijd op de pagina. Met bijvoorbeeld A/B-testing kun je eventueel variaties van je landingspagina testen om te zien wat het beste werkt voor je doelgroep. Deze aanpak helpt je de landingspagina telkens te blijven verbeteren en af te stemmen op de behoeften van je bezoekers.
Een goed opgezette en gerichte landingspagina vergroot de kans op conversies door bezoekers direct naar een specifieke actie te leiden. Bovendien focust de pagina zich volledig op dat waar de bezoeker voor op jouw website is. Het is een waardevolle toevoeging voor alle marketingactiviteiten waarmee naar een specifieke pagina wordt gelinkt. En vooral als je er als adverteerder veel geld voor betaalt, wil je dat de bezoeker vindt wat hij zoekt. Denk maar aan jouw opgezette SEA campagnes of social advertising campagnes.
Een landingspagina is speciaal gemaakt om bezoekers aan te zetten tot een bepaalde actie. Zo’n pagina bevat weinig afleiding (zoals links naar andere pagina’s). Op die manier is de kans groter dat de bezoeker tot actie overgaat. Een gewone pagina (zoals een homepage of blogpost) geeft algemene informatie en heeft meerdere doelen. Denk aan informeren of inspireren. Deze pagina’s hebben navigatie-elementen en links die bezoekers door de website leiden. Een landingspagina is dus vooral bedoeld om bezoekers aan te zetten tot actie en ze écht te converteren naar klanten.
Ben je wel wat wijzer geworden door onze tips, maar wil je toch nog advies en hulp van onze specialisten? Leuk! Laat het ons weten, dan plannen we iets in.
Neem contact op of kom langs voor een kopje koffie!
Wist je dat 9 van de 10 B2B-marketeers aangeeft dat business cases – oftewel klantverhalen één van de beste…
Als online marketeer hoor je deze termen vast regelmatig voorbijkomen. Maar weet je eigenlijk goed wat het verschil is…
Een goede CRM-implementatie is cruciaal voor het stroomlijnen van je salesprocessen en het verbeteren van je klantrelaties. Maar hoe…