
Stel jij jezelf weleens de vraag: wat maakt mijn bedrijf nu eigenlijk uniek? Wat zijn mijn Unique Selling Points (USP’s)? Je weet vast dat er veel bedrijven zijn die vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Dus waarom zou een klant voor jou kiezen? Maak duidelijk waarom jouw merk anders is dan alle andere merken. Dát is namelijk waar jouw onderscheidend vermogen om de hoek komt kijken. Want als je ‘… geeft je vleugels’ of ‘I’m Lovin’ It’ hoort of leest, weet je precies bij welk merk dat hoort, toch? Een onderscheidend vermogen is de unieke reden waarom klanten voor jou kiezen in plaats van voor de concurrent. En dat verwerk je vervolgens in al je communicatie, zoals bijvoorbeeld in je slogan. In deze blog lees je hoe je bepaalt wat jouw bedrijf nu echt uniek maakt en hoe je dit communiceert naar je doelgroep. Lees je mee?
Wat is nu eigenlijk merkpositionering?
Met merkpositionering onderscheid je je merk van andere concurrenten. Dat doe je met de unieke combinatie van kenmerken, waarden en eigenschappen van jouw eigen merk. Vervolgens bepaal je hoe je marketing en communicatie optimaal gaat inzetten om je positionering naar buiten te brengen.
Het doel van merkpositionering
Het doel van een merkstrategie is om je merk een duidelijke en unieke plek te geven in de markt en in de hoofden van je doelgroep. Je maakt daarmee je onderscheidend vermogen helder en klanten weten precies waarom ze voor jou moeten kiezen. Door je merk op dezelfde, consistente en een strategische manier te positioneren, bouw je aan vertrouwen, herkenning en loyaliteit bij je doelgroep. Je zorgt ervoor dat je opvalt bij de concurrentie, maar ook dat je duurzaam succes creëert. We gaan nog wat dieper in op dat onderscheidend vermogen, want juist dát is essentieel.
Jouw onderscheidend vermogen is belangrijk
Zonder een duidelijk onderscheidend vermogen is het lastig om op te vallen in de drukke markt. Met een onderscheidend vermogen laat je zien wat jouw bedrijf uniek maakt. Of dit nu gaat om de kwaliteit van je producten, de service die je biedt of de manier waarop je inspeelt op de behoeften van je klanten: een sterk onderscheidend vermogen geeft je merk kracht. Het is belangrijk om jouw onderscheidend vermogen al on point te hebben voordat je aanklopt bij Kick Off Digital. Dit is namelijk de basis van ieder marketingplan. En dat marketingplan maken wij dan weer graag voor jou. We stellen je de nodige vragen om tot jouw kernwaarden te komen en om uit te vogelen wat jou nu écht onderscheidt van anderen.
Hoe werkt merkpositionering?
1. Formuleer je merkidentiteit
De eerste stap in merkpositionering is het helder krijgen van je merkidentiteit. Die bestaat uit de waarden, missie en visie van je merk. Wat wil je uitstralen en welke boodschap wil je overbrengen? Jouw merkidentiteit is de basis waarop al je verdere keuzes rusten.
Kijk bijvoorbeeld naar Tony’s Chocolonely. Hun merkidentiteit draait om eerlijke handel, transparantie en sociale verantwoordelijkheid, met de missie om 100% slaafvrije chocolade te produceren. Deze duidelijke waarden en missie onderscheiden hen van concurrenten en vormen de kern van hun communicatie en producten, zoals de ongelijke stukken op de chocoladerepen die symbool staan voor de ongelijkheid in de industrie.
2. Onderzoek je doelgroep
Een sterke merkpositionering werkt alleen als je goed weet wie je doelgroep is. Onderzoek hun behoeften, voorkeuren en gedrag. Zo kun je beter inspelen op wat hen aanspreekt en wat ze belangrijk vinden als het gaat om jouw product of dienst.
Albert Heijn heeft bijvoorbeeld door marktonderzoek ontdekt dat hun klanten niet alleen waarde hechten aan een breed assortiment, maar ook aan kwaliteit, gemak en betaalbaarheid. Hun doelgroep bestaat uit een mix van gezinnen, jonge professionals en ouderen, die vaak op zoek zijn naar verse producten, duurzame opties en een prettige winkelervaring. Op basis van deze inzichten heeft Albert Heijn verschillende initiatieven ontwikkeld, zoals de introductie van hun huismerk voor zowel budgetklanten (AH Basic) als mensen die duurzaamheid belangrijk vinden (AH Biologisch).
3. Formuleer je marketingstrategie
Op basis van je merkidentiteit en het onderzoek naar je doelgroep formuleer je een goede online (of offline) marketingstrategie. Hoe wil je jezelf positioneren in de markt en wat maakt jou uniek? Misschien kan een slimme SEO-strategie je helpen om organisch beter zichtbaar te zijn, of zet je in op SEA voor meer directe conversies. Wat je ook kiest: zorg ervoor dat het past bij je merk.
Een sterk voorbeeld is Nike, dat zijn merkidentiteit rondom prestaties, innovatie en inspiratie heeft opgebouwd. Hun marketingstrategie focust op emotionele storytelling en de slogan “Just Do It”, waarmee ze zowel topsporters als ‘gewone’ burgers aanspreken. Nike gebruikt influencer-partnerships, SEA en social media-campagnes om een breed publiek te bereiken, en optimaliseert hun content via SEO rond sportgerelateerde zoekwoorden. Deze unieke aanpak met inclusiviteit en persoonlijke verhalen sluit perfect aan bij hun merk en versterkt hun marktpositie wereldwijd.
4. Maak je marketingmix
Nu je strategie duidelijk is, vertaal je deze naar je eigen marketingmix. Doe je dat zelf? Of schakel je graag onze hulp in? Geen probleem. Een marketingmix zijn de middelen en kanalen waarmee je je merk naar buiten brengt. Denk aan advertenties, social media en goede content marketing. Consistentie is hierbij de sleutel: we zorgen er dus voor dat al je communicatie aansluit bij je merkidentiteit en strategie. Klinken de 5 P’s herkenbaar? Waarschijnlijk wel, aangezien ze al bestaan sinds 1960.
- Product: wat bied je aan en wat zijn de unieke kenmerken van jouw product of dienst?
- Prijs: hoe positioneer je je prijs in de markt? En hoe verhoudt die prijs zich tot je concurrenten? Bied je premium kwaliteit of ga je voor een betaalbare optie?
- Plaats: waar kunnen klanten jouw product of dienst vinden? Denk aan fysieke locaties of de juiste online kanalen. Bijvoorbeeld via SEO en SEA om de juiste personen te bereiken.
- Promotie: hoe maak je je product of dienst zichtbaar voor je doelgroep? Gebruik je advertenties, e-mailmarketing of juist social media-campagnes?
- Personeel: hoe draagt je team bij aan de klantbeleving en het succes van je merk?
Er is een moderne variant van de 5 P’s bedacht. Ken jij de 5 A’s al? Dat is ook een interessante marketingbenadering om je merkidentiteit te positioneren in de markt. Het is geen bekende benadering, maar daarom niet minder effectief. Kijk maar:
- Actie van jezelf, in volledige transparantie: klanten verwachten dat je eerlijk en oprecht bent in wat je zegt en doet. Dit schept namelijk een menselijk beeld van je merk. Een merk dat eerlijk is over haar waarden en doelen, bouwt vaak een sterkere band op met de doelgroep.
Een bekende is HEMA. HEMA streeft ernaar om meer duurzame materialen te gebruiken en deelt hierover graag met zijn klanten op verschillende kanalen. Het merk moedigt ook klanten aan om vragen te stellen en feedback te geven. HEMA steunt op User Generated Content (UGC). UGC geeft namelijk een gevoel van betrokkenheid en het creëert vertrouwen.
- Alert zijn op wat men (over je) schrijft: luister actief naar wat klanten te zeggen hebben over je merk. Geef aandacht aan zowel positieve als negatieve feedback.
Een goed voorbeeld is Ryanair. De vliegtuigmaatschappij heeft een reputatie opgebouwd voor hun sterke aanwezigheid op social media door hun snelle reacties op klantvragen. Het zijn vaak heel gevatte reacties. Check dit voorbeeld maar eens:

- Aandacht voor je klant en je omgeving: begrijp de behoeften van je klanten en probeer in te spelen op hun verwachtingen. Neem ook je verantwoordelijkheid over maatschappelijke- en milieukwesties.
The Body Shop heeft met hun focus op ethiek en duurzaamheid een sterke reputatie opgebouwd als een merk dat consistent aandacht heeft voor zowel klanten als de (bredere) wereld. Dat zorgt voor een loyale en bewuste klantenbasis die hun producten niet alleen koopt om de kwaliteit, maar ook vanwege de waarden die het merk vertegenwoordigt.
- Ambassadeurs van je merk of werk: de kracht van ambassadeurs (of influencers in de volksmond) is niet meer te ontkennen. Zij vergroten het bereik van je merk én ze versterken je merkwaarde omdat ze oprecht in jouw merk vergroten en zij zijn de persoon tussen jouw merk en je doelgroep.
Er zijn heel veel merken die influencer marketing in hun online marketingstrategie verwerkt hebben. Bijvoorbeeld Nike, die we eerder hebben genoemd, werkt samen met grote sportnamen zoals Michael B. Jordan of Serena Williams. Maar ook kleinere merken kunnen hun doelgroep bereiken via de juiste influencers.
- Aantrekkelijkheid van wat je doet: merken moeten meer dan ooit relevant en aantrekkelijk zijn voor hun publiek, door unieke waarden en een sterke identiteit uit te stralen. Dit kan bijvoorbeeld door inspirerende content, een duidelijke visie of door consistentie in merkcommunicatie.
Patagonia heeft een duidelijke visie die draait om milieubescherming en duurzaamheid. Ze hebben een sterke identiteit opgebouwd door producten te maken die lang meegaan en door consumenten aan te moedigen om minder te kopen en hun kleding te repareren. De slogan, “We’re in business to save our home planet” geeft een krachtige boodschap die het merk uniek en aantrekkelijk maakt voor milieubewuste consumenten.
Ga zelf aan de slag met jouw eigen merkpositionering
Met een sterke marketingmix zet je jouw merk op de juiste manier in de markt. Dus: waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het vormgeven van jouw merkpositionering. Heb jij jouw positionering staan als een huis? Top! We bouwen dan graag met jou verder aan de fundamenten van je online marketingstrategie. Neem contact op met ons. Wij zetten de koffie alvast klaar!