Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen de waarde van jouw merk, product of dienst zien. Het liefst ook mensen die goed passen bij je bedrijf. Maar wie zijn dat dan precies? Het antwoord op die vraag is belangrijker dan je misschien denkt.
Je wilt je marketingstrategie namelijk goed afstemmen op je doelgroep. Daarom is het nuttig om een buyer persona op te stellen: een fictief personage dat jouw ideale klant representeert. In een buyer persona staat een gedetailleerde beschrijving van een fictieve klant die de kenmerken, behoeften, doelen en gedragingen van je ideale doelgroep vertegenwoordigt. Buyer persona’s bouw je op basis van goed onderzoek naar die gewenste doelgroep. En één ding is zeker: het gaat veel verder dan alleen demografische data zoals woonplaats, leeftijd en opleidingsniveau.
Waarom is een buyer persona belangrijk?
Zonder een duidelijk beeld van je ideale klant, tast je eigenlijk in het duister met je marketingstrategie. Want als je eigenlijk niet goed weet aan wie je verkoopt, is de kans groot dat jouw boodschap ook niet echt aansluit bij je doelgroep. Dat klinkt logisch, toch? Met een buyer persona kun je je marketingactiviteiten perfect afstemmen op de specifieke behoeften, interesses en uitdagingen van je doelgroep. Het helpt je om de perfecte content te maken die jouw doelgroep raakt.
Een (minder goed) voorbeeld van een buyer persona | Balenciaga’s controversiële campagne
Het luxe modemerk Balenciaga gebruikte in 2022 een serie foto’s waarin kinderen poseerden met teddyberen die outfits droegen met bondage-elementen. Ook werd in een andere campagnefoto een document getoond dat verwees naar een uitspraak over kindermisbruik. Beide elementen veroorzaakten wereldwijd een storm van kritiek en beschuldigingen van ongevoeligheid en ongepaste inhoud.
Balenciaga schatte de waarden en gevoeligheden van hun doelgroep — en het bredere publiek — niet goed in. De combinatie van kinderen met voorwerpen die als volwassen en seksueel getint werden opgevat, schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Ouders, beroemdheden en klanten beschouwden de campagne als respectloos en smakeloos. Het veroorzaakte een grote publieke verontwaardiging en zorgde voor boycots en een beschadigd merkimago. Had Balenciaga een zorgvuldige buyer persona gehad? En uitgebreid marktonderzoek gedaan naar hoe de campagne over komt bij de doelgroep? Dan hadden ze deze inschattingsfout waarschijnlijk kunnen voorkomen.
Een goede buyer persona geeft je inzicht in het leven van je klant. Wat houdt hen bezig? Waar werken of studeren ze? En, minstens zo belangrijk: hoe kun jij als bedrijf – met jouw producten of diensten – waarde toevoegen aan hun leven? Door een gezicht te geven aan je klanten, maak je je marketing menselijker én relevanter. Met deze inzichten leef jij je een stuk beter in, in het leven van je klant. Zo genereer je meer succesvolle leads. Want nu weet jij:
- welke zoektocht naar informatie jouw buyer persona aflegt;
- wat relevante contactmomenten zijn (buyer journey);
- wat de rol van de concurrentie is;
- welke succesfactoren, doelstellingen en belangen je potentiële klant heeft;
- en dus welke contentmarketing of marketingaanpak het best aansluit.
Buyer persona als uitgangspunt voor marketingdoelen
Voor Kick Off Digital is een buyer persona hét startpunt om jouw marketingdoelen effectief te bereiken. Met een goed doordachte buyer persona stemmen we de content en communicatie specifiek af op jouw ideale klant. Doordat we weten wat hen beweegt, waar hun pijnpunten liggen en wat ze belangrijk vinden, maken we de boodschap zo persoonlijk en doelgericht mogelijk. Dat zorgt ervoor dat potentiële klanten zich herkennen in de content en sneller contact op willen nemen of een conversie willen doen.
Bepaal je doelgroep zorgvuldig
Om een sterk buyer persona te creëren, kijken we naar specifieke kenmerken zoals geslacht, leeftijd, locatie, inkomen en interesses. Daarnaast verdiepen we ons in hun waarden en levensstijl. Wat vinden zij belangrijk? Waar besteden ze graag hun tijd aan? Door deze elementen duidelijk te beschrijven, ontwikkelen we campagnes die precies aansluiten op wat jouw klant zoekt. Denk aan deze categorieën met Tech Tom en Eco Emma als voorbeeld:
- Basisgegevens en demografische informatie
Eco Emma is 28 jaar oud, woont in Amsterdam en heeft een masterdiploma in Milieuonderzoek.
- Beroep en werkgerelateerde informatie
Tech Tom werkt als IT-specialist in de financiële sector en is verantwoordelijk voor systeembeheer.
- Doelen en motivaties
Emma wil bijdragen aan een duurzamere wereld door bewuste keuzes te maken in haar consumptie.
- Uitdagingen en frustraties
Tom vindt het frustrerend dat veel technologieproducten niet duurzaam zijn of snel verouderen.
- Koopgedrag en besluitvorming
Emma zoekt meestal online naar producten en leest reviews voordat ze een aankoop doet.
- Voorkeuren in communicatie
Tom geeft de voorkeur aan e-mails met technische details en korte video-uitleg over producten.
- Psychografische gegevens
Emma is een fervent voorstander van lokale producten en steunt graag kleine bedrijven.
- Buyer Journey inzichten
Tom wordt zich bewust van zijn behoefte aan een nieuw systeem wanneer zijn huidige software verouderd is.
- Media- en technologiegebruik
Emma is actief op Instagram en volgt influencers die zich richten op duurzaamheid en eco-vriendelijkheid.
- Quote of persoonlijke uitspraak
“Ik wil voornamelijk producten kopen die goed zijn voor het milieu, ik wil er alleen niet te veel voor betalen.”
Zet de eerste stappen met ons template voor jouw buyer persona
De beste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en je eigen inzichten in de doelgroep. Door die informatie allemaal op een gestructureerde manier te verzamelen, kun je gerichter en effectiever communiceren. Je moet het gevoel krijgen dat je echt alles weet over je klantengroep. Zorg daarom ook voor een fictieve naam en laat bijvoorbeeld door AI een beeld maken van een persoon die aansluit bij jouw ideale klant. Bekijk zelf hoe ons template je kan helpen om jouw marketingstrategieën te verfijnen. Heb je weinig ervaring met het opmaken van een buyer persona? Laten we dan samen aan de slag gaan. Wij brengen jouw doelgroep tot leven en bouwen aan een sterke marketingstrategie.
Buyer persona vs. klantprofilering
Weet dat klantprofilering echt iets anders is dan het opmaken van een buyer persona. Dat laatste is namelijk een proces dat meer tijd kost maar op de lange termijn meer voordelen oplevert. Voelt jouw buyer persona zich echt begrepen? Voelt en merkt hij of zij dat jij zijn of haar uitdagingen begrijpt? Dan ben je een stap dichter bij een waardevolle en langdurige klantrelatie. Het gaat dus niet alleen om het zenden van een boodschap: je geeft relevante waarde die aansluit bij waar hij of zij echt naar op zoek is.
Om de juiste snaar te raken, is het belangrijk dat je de verschillende fasen van het besluitvormingsproces van jouw klanten begrijpt en daarop inspeelt. Met content die past bij elke fase: de bewustwordingsfase, overwegingsfase en besluitvormingsfase. Een heldere uitleg over deze drie fases lees je in dit blog! Begrijp je alle fases? Creëer dan een krachtige boodschap die je klant helpt om de juiste keuze te maken.
Ik heb een buyer persona gemaakt: wat nu?
Je hebt de eerste stap gezet door dit blog te lezen. Of misschien al lang een buyer persona gemaakt? Je weet nu dat dit een onmisbaar onderdeel is van je marketingstrategie en een basis legt voor gerichte communicatie. Maar wat doe je daarna? Het antwoord ligt in Account-Based Marketing (ABM): een krachtige marketingstrategie die je helpt om gericht te werken aan de juiste klanten. Als je het hele proces hebt doorlopen en een buyer persona hebt opgesteld, ben je klaar voor de volgende stappen in het B2B leadgeneratieproces.
Hulp nodig bij je marketingstrategie of buyer persona?
Bij Kick Off Digital helpen we je graag op weg. Je kan makkelijk contact opnemen met ons: bel of mail gerust! Dan zetten wij de koffie klaar. Deal?