Maar wat is nou eigenlijk een attributiemodel? Een attributiemodel is een systeem dat helpt bij het toewijzen van waarde aan verschillende marketingkanalen en acties die bijdragen aan een conversie of transactie. En welke advertenties scoren nu de meeste en de beste conversies? Potentiële klanten voeren vaak meerdere zoekopdrachten uit en klikken op verschillende advertenties voordat ze een aankoop doen. Hoe weet je dan welke advertentie de doorslag gaf? Dit is waar attributiemodellen in beeld komen. Een attributiemodel stelt ons in staat om te begrijpen welke kanalen het meest effectief zijn. Graag meer weten? Lees dan zeker verder!
De basisregels: attributie en attributiemodel
Attributie is dus het toekennen van waarde aan de verschillende stappen die een klant doorloopt voordat hij of zij een aankoop of aanvraag afrondt. Een verzameling regels of een data-driven algoritme bepaalt hoe de waarde wordt verdeeld over de verschillende contactpunten. We geven je graag een voorbeeld: een klant zoekt eerst iets op via Google, klikt daar op één van je advertenties, bezoekt later je website direct en gaat uiteindelijk via een social media advertentie over tot een aankoop. Welk van deze contactpunten was het meest waardevol? Het attributiemodel helpt jou om heel dit proces beter te begrijpen én hierop in te spelen.
Welk attributiemodel moet ik dan kiezen?
Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke waarde je aan welk kanaal toekent:
- ‘Last-click’ attributiemodel: de volledige waarde wordt toegekend aan het laatste contactpunt voordat de conversie plaatsvindt. In het voorbeeld hierboven: de social media advertentie.
- ‘First-click’ attributiemodel: de volledige waarde wordt toegekend aan het eerste contactpunt vóór de conversie. Voorbeeld: het directe websitebezoek.
- Lineair model: alle kanalen die de gebruiker bezoekt voordat hij iets koopt, krijgen een gelijk aandeel van de waarde van de conversie.
Waarom is een attributiemodel zo belangrijk?
Potentiële klanten doen er steeds langer over voordat ze een aankoop doen. De customer journey (het pad dat een potentiële klant aflegt) wordt langer. Bovendien worden er steeds meer verschillende kanalen gebruikt voordat er een beslissing wordt genomen. Het werken met attributiemodellen is een goede manier om waarde toe te kennen aan de inspanningen van je marketingwerkzaamheden én budgetten. Je stelt doelen en aan de hand van de resultaten, stuur je bij. Je kunt ervoor kiezen om bepaalde kanalen meer of juist minder aandacht en budget toe te wijzen. Efficiëntie ten top dus!
Verbeterde attributiefuncties in Google Analytics 4 voor een nog dieper inzicht in jouw data
Google Analytics 4 heeft nu verbeterde attributiefuncties, waaronder een vernieuwd conversiepaden-rapport en nieuwe mogelijkheden voor attributiemodellering op property niveau. Deze updates bieden diepere inzichten en meer praktische tools om je marketingstrategieën te optimaliseren. Voor een gedetailleerde aanpak van het optimaliseren van je gegevens en marketingstrategieën, lees je meer op deze pagina.
Laat Kick Off Digital je helpen! Met het juist inrichten van je attributiemodellen zet je stappen op weg naar betere conversie. Ga naar onze contactpagina en maak een afspraak: dan stellen we samen een attributiemodel op dat aansluit bij wat jij wil bereiken!